باشگاه مشتریان و اهمیت آن در مشاغل کوچک

باشگاه مشتریان مناسبترین ابزاریست که جهت حفظ مشتری در دنیای کسب و کار امروز مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت، باشگاه مشتریان جزو فعالیت های بازاریابی رابطه‌ای محسوب می گردد که تاکید آن بر روی حفظ مشتریان فعلی است و روی جذب مشتری‌ جدید تمرکز نمی کند. زیرا اغلب مشاغل بر این باورند که مشتریان بلند مدت سود آورتر از مشتریان موقتی هستند. هر چه میزان وفاداری مشتری بیشتر باشد سود بیشتری از فروش به وی عاید باشگاه مشتریان خواهد شد. مهمترین گام در طراحی باشگاه مشتریان، مشخص نمودن منطق اجرای برنامه‌، افزایش میزان سود سازمان و‌ … می باشد. باشگاه مشتریان می تواند از طریق ایجاد یک بسته انگیزشی مناسب‌، مشتریان را تشویق نماید که در سیستم عضو شوند و در آن فعالیت نمایند. در ادامه برخی از فعالیت های موثر در بازاریابی باشگاه مشتریان و اهمیت باشگاه مشتریان را بیان می نماییم.

اختصاصی‌ سازی روش های توزیع محصولات

بدون شک تا کنون تصاویر مربوط به صف ‌های طولانی برای خرید آخرین مدل محصولات برندهای معروف را مشاهده نموده اید. افرادی که علاقه ‌مند به محصولات این شرکت ها می باشند، حاضرند سختی زیادی را تحمل کنند تا بتوانند جزو اولین نفراتی باشند که جدیدترین محصول آن برنذ را خریداری نموده اند. به عنوان مثال سالن انتظار موسسات هواپیمایی را در نظر بگیرید که خدمات کاملا یکسان به تمام مشتریان ارائه می نمایند. در واقع تفاوتی در ارائه خدمات به مشتریان وفادار و مشتریان جدید وجود ندارد. در واقع این موارد به دلیل عدم استفاده از تکنیک‌ های اختصاصی‌ سازی روش های توزیع محصولات رخ می دهد. در صورتی که به مشتریان وفادار امتیازی تعلق گیرد ابتدا باید به درخواست آن ها رسیدگی شود. در واقع می توان به نسبت رتبه های مشتریان یک کانال توزیع ویژه طراحی نمود.

مستحکم نمودن روابط

هر چه روابط میان باشگاه مشتریان و اعضا مستحکم تر باشد، وفاداری مشتریان نیز افزایش می یابد و به ماندن در سیستم راغب تر می شوند. جهت ‌ایجاد حس پشتیبانی در مشتری می توان اقداماتی نظیر برگزاری همایش ‌های سالانه، تورهای تفریحی، گردهمایی ‌ها، قرعه کشی با حضور اعضای باشگاه و… را انجام داد.

خدمات پس از فروش و بازخورد خدمات

یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد اینست که آیا هر نوع خدماتی که برای مشتریان در نظر گرفته شده و برای باشگاه اهمیت دارد برای مشتری نیز ارزش دارد؟ بنابراین بهتر است قبل از ‌ایجاد هر ارزشی برای مشتریان باشگاه، از نظر آنها آگاه شد. با این کار می توان اطمینان حاصل نمود، آن مواردی در نظر گرفته شده است از اولویت ‌های اصلی مشتریان نیز محسوب می شود. به عنوان مثال یکی از مواردی که امروزه در کسب و کارها کاربرد دارد Happy Call است. این کار برای نظرسنجی از مشتریان در رابطه با باشگاه و خدمات آن صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است که تماس های گاه و بیگاه و افراطی موجب رنجش مشتریان می گردد.

رتبه ‌بندی مشتریان

یکی از ابزارهای بازاریابی باشگاه‌ مشتریان، ترغیب مشتریان به خرید بیشتر،معرفی مشتریان جدید و ارتقای سطح عضویت خود به واسطه ی این فعالیت ها می باشد. به مشتریان وفادار کارت هایی با عنوان کارت ‌های وفاداری صادر می شود که با ارتقای سطح فعالیت آنها کارت جدیدی به آنها تعلق می گیرد. مشتری نیز از طریق امتیازات خود می ‌‌تواند از خدمات VIP، تخفیف بیشتر، هدیه ارزشمندتر بهره مند گردد. لازم به ذکر است که می توان مجموع ‌این ارزش ‌ها را در هنگام سنجش رضایت مشتری، اندازه‌گیری نمود.

در قسمت مقالات ،  آموزش های مفید دیگری هم وجود دارد که دعوت می کنیم این مقالات را نیز مطالعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره و پاسخگویی به سوالاتتان می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

نویسنده: حسن عبیات
نویسنده
فارغ التحصیل رشته IT در مقطع کارشناسی هستم. علاقه زیادی به پژوهش در خصوص موضوعات مدیریتی، حوزه IT و تکنولوژی و همچنین بازاریابی داشته و اکنون در حال تحصیل در رشته بازاریابی هستم.تجربه 9 سال کار با زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای مختلف، تولید و ترجمه مقالات کارآفرینی را دارم و در حوزه استارتاپ ها فعالیت دارم. من از سال 96 مدیریت فنی شرکت شهردانا را برعهده دارم.